zaterdag 26 januari 2013

Oehoe (Omroep Max)


Afgelopen Maandag 21 Januari werd ik gebeld door een familielid. Zij vertelde mij dat er zojuist op TV bij Omroep Max het programma "Tijd voor Max" was geweest. Hierin was een gesprek te zien met schaatster Barbara de Loor. 
Zij vertelde hier over een hartoperatie, die enkele jaren geleden bij haar was gedaan. 
Ik heb dit programma toen alsnog via Uitzendinggemist.nl gekeken. 

Het toeval wil dat deze uitzending begint met een verhaal over een Oehoe. Deze zou namelijk vorige week iemand aangevallen hebben. Tijdens dit gesprek laat men ook een foto van een Oehoe zien. Tot mijn grote verbazing zie ik dat deze foto, een foto van mij is. Ik heb deze foto van de Oehoe ruim 2 jaar geleden genomen in Diergaarde Blijdorp en heb hem toen ook op mijn blog geplaatst.
Van deze publicatie op TV wist ik helemaal niets, vandaar dat ik ook enorm verrast was. 
Blijkbaar hebben zij deze foto dus van internet geplukt en gepubliceerd, zonder ook maar iets kenbaar te maken. Uiteraard ben ik best trots dat ze toch juist mijn foto hiervoor hebben uitgekozen.
Ik heb inmiddels contact gezocht met Omroep Max en zij hebben dan ook hun excuses gemaakt voor deze handelswijze.

Oehoe

Hier is mijn foto van de "Oehoe" op de achtergrond te zien.



Het filmpje heb ik onder deze Link gezet. 
Het gesprek over de uil begint ongeveer na 2:25 minuten.

De foto op mijn blog is terug te zien via 
Bedankt voor alle reacties op mijn vorige foto's!!

48 opmerkingen:

  1. flattering to have your photo used, but not at all to do so without permission or proper credit! shame on them!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ciertamente que es un orgullo que saquen la foto de uno en la televisión, pero lo que realmente es un orgullo es que pidan permiso para hacerlo y poder disfrutarlo y decidir si se permite o no, pero bueno...

    La fotografía sin duda alguna es una preciosidad...

    Abrazotes

    Noemí

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tehy chose your picture because it's a stunning picture! But they forgot to ask, that's not very nice and it's not very professional!
    Thanks for sharing and have a nice Sunday!
    Louise, Canada

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Excuses, ze moeten je betalen!
    Ik snap wel dat deze uitgekozen is want het is een prachtige foto.
    Beetje trots kun je zijn Marco,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. First what abeautiful photo!!))))You must be proud!!!!!!!

    but i think it was not good of the journalist to post it and not ask you...
    Marco.i wish you a very great sunday!!))))xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een heel slordig foutje. Net wat Greet zegt, betalen..hun weten als geen ander dat je vermelding moet maken en nu alleen excuses. Beetje vreemd. Maar trots kun je zeker zijn..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, what a wonderful photos and now, you are in TV ? Congratulation !!!
    Have a nice Sunday, Marco. Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet zo netjes van deze omroep,
    maar misschien sturen ze je nogwel een leuke attentie ?

    maar je mag er wel trots op zijn Marco !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het moet toch ook niet erger worden, Marco. Natuurlijk een geweldig compliment dat ze jouw prachtige foto hebben uitgekozen, maar ze hadden wel even toestemming mogen vragen. Boden ze je geen financiële compensatie voor het "geleden ongemak" of iets anders leuks? Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje Marco dit is toch wel héél bijzonder hoor !!!
    Maar wij zijn trots op jou en hopelijk compenseren ze het met iets liefs !!!
    Ik heb het ook een keer mee gemaakt , toen kwam er een kalender uit en daar stonden een paar foto's van mij op en ik had daar een dubbel gevoel over .... trots en Boos !
    Maar dat is uiteindelijk toch goed gekomen !
    Het is een pracht foto dus je kunt trots zijn hoor !
    groeten, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marco
    het is natuurlijk erg leuk om je foto te zien op de tv.
    wel raar dat ze dat niet aan jou laten weten.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marco,
    Het is een geweldige eer dat jouw foto is uitgekozen voor dit item op tv, zo'n publicatie is altijd leuk natuurlijk. Maar de manier waarop is natuurlijk helemaal niet netjes.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oooo congratulations Marco!!!!
    This is great!!!
    Stood your photo within the Internet, like the best!
    I am proud of you!
    Many greetings and nice week!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Marco,

    Ja, dat zijn vervelende praktijken, maar je kunt er niet zo gek veel aan doen. Je zou in je blog op kunnen nemen dat de foto's zonder jouw toestemming niet gebruikt mogen worden, maar dan nog geeft dat geen garantie. Ik weet niet hoe groot jouw foto's zijn, maar misschien helpt het als je de afbeeldingen niet groter maakt dan b.v. 800x600, ze kunnen er dan in elk geval geen fatsoenlijke afdruk van maken. Desalniettemin een eer als je foto voor iets dergelijks uitgekozen wordt.

    Groeten en fijn weekend,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Molto bella e simpatica...complimenti.

    Ciao
    Vito

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aan de ene kant is het een groot compliment voor jou maar het is niet zo als het hoort kan je de foto's niet veilig stellen dat ze het niet zomaar kunnen doen zonder jou toestemming? lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat goed dat je de foto zo direct herkende! Maar het is dan ook wel een heel mooi plaatje.
    Ik zou het inderdaad maar als een compliment opvatten. Hoe heb je de screenshot gemaakt?

    Hartelijke groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Marco.
    Zeker ben je dan trots, het is ook een prachtige foto van de uil.
    Je hebt gelijk dat je contact hebt opgenomen, ze hadden ook eerst even om toestemming moeten vragen.
    Ik heb toevallig een stukje van de uitzending gezien, dus ook jou uil. Dat wist ik alleen nog niet ;-)))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zij vonden het natuurlijk ook een mooie foto. Slordig dat ze geen toestemming hebben gevraagd. Beschouw het als een compliment. En van omroep MAX zou het netjes zijn als ze je een attentie sturen.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. To z jednej strony bardzo miłe zobaczyć swoje zdjęcie w telewizji, ale też i nie miłe, że nikt się nie zapytał o pozwolenie. Myślę, że byś się zgodził. Pozdrawiam.
    Aan de ene kant, tot zeer mooi om te zien uw foto op tv, maar ook niet leuk dat niemand vroeg om toestemming. Ik denk dat je het ermee eens. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. congrats, sounds great! did they offer you stg else or just etheir excuses? happy sunday eve+good new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Met recht trots Marco, al kan ik jouw verbazing wel begrijpen.
    Het zal mij benieuwen of je er nog meer van gaat horen.
    Mooie foto overigens !

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik snap je verontwaardiging. Leuk dat ze je foto waarderen, maar enige waardering voor de fotograaf is ook op zijn plaats...
    Ik heb er ook mee te maken. Heb er 's een blogberichtje over geschreven:

    http://dzjiedzjee.blogspot.nl/search?q=auteursrecht

    BeantwoordenVerwijderen
  24. You must feel angry and proud at the same moment. Good thing you contacted them, and shame on them, they should know better than that. Of course, it is a fantastic photo!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Marco, je hebt recht op een passende vergoeding!!!! De terechte eer heb je al want de foto is echt prachtig.
    Ik denk dat er heel veel (amateur)fotografen met dit soort jatterij te maken hebben, en dat is oneerlijk. Iedereen is zich er van bewust dat het kan gebeuren maar het maakt wel uit waarvoor je foto dan wordt gebruikt. Blijkbaar moeten we toch allemaal copyright teksten in de foto's gaan plaatsen en dat vind ik heel erg jammer.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi marco,

    wel heel gaaf dat ze jou foto gebruikt hebben maar inderdaad niet mooi dat ze geen toestemming hebben gevraagd :-( Is wel ent zo netjes toch.

    Leuk dat je de uitzending erbij zet van Max met je foto op de achtergrond :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hello Marco, dear friend,
    Your Photo on TV is a source of pride, and of course they should ask permission to you beyond what the story gained a lot from this belissima illustration.

    Kisses!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Marco, nou je mag best trots zijn dat ze jou foto hebben gebruikt, maar het is niet netjes om het eerst te vragen.
    Het is trouwens een prachtige foto!!

    Ik kan je ook een staaltje vertellen wat er met mijn foto's gebeurt.
    Toevallig was ik op internet op zoek, ik kijk meestal bij voorbeelden, en toen zag ik mijn foto die als borduurpakket werd verkocht, nou ja ik heb toen meteen actie ondernomen, ze hebben de foto moeten verwijderen, terwijl ik normaal alles weg geef.
    Ik vind dat je best kan vragen aan iemand of je de foto mag gebruiken, ze moeten niet met een smoesje aankomen dat ze niet wisten dat de foto van een bepaalde site komt, als je op een foto klikt zit je op de desbetreffende site.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Marco...

    Ik denk dat er zo her en der wel eens vaker foto's van ons worden gepikt..
    Maar voor een omroep als MAX is dat niet netjes ongevraagd te doen en je hebt gelijk dat
    je contact met ze gezocht hebt, excuses was hier wel op z'n plaats..
    Mooie opname ..

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ja dat hadden ze echt wel even vooraf mogen vragen.
    Ze zeggen wel eens wat van de jeugd haha.
    Gelukkig is het goed gekomen en jij mag zeker trots zijn.
    Hij is echt prachtig!

    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Meu caro, eu percebo a sua indignação pela falta de respeito de direitos de autor....
    Excelente fotografia....
    Cumprimenos

    BeantwoordenVerwijderen
  32. sometimes fail to respect the copyright which is a much writes.
    but the photo is lovely
    a kiss

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Magnificent owl portrait and congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Great photo but they should have asked your permission first.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Congratulation, marvellous eagleowl portraits !

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Marcos parabéns maravilhosa foto!!!Um bj de violetas

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Marco,
    Nou, dat is me toch een verrassing zeg, het is een prachtige foto! Ik weet inmiddels dat het niet mag, zomaar een foto van internet plukken en dan zelf publiceren. Maar eerst wist ik dat niet; ik denk echter dat omroep MAX daar wel van af weet! Dus inderdaad niet netjes, maar het is ook een groot compliment, goed dat je het zo opneemt! Eigenlijk moeten ze de foto nogmaals laten zien en er dan groot jouw naam en website bij vermelden :) Groetjes, Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo Marco,

    Foutje bedankt zeg maar. Inderdaad een eer dat ze jouw foto hebben gekozen, maar niet netjes dat ze je naam niet hebben vermeld. De excuses achteraf is dan wel weer gepast.


    Je blog van de Leeuwen is trouwens ook prachtig zeg....met bijzonder fraaie opnames weer.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hey Marco:) Nou, ik zal ook nog even een duit in het zakje doen:) Een vergoeding kun je wel vergeten, anders hadden ze je foto direkt wel gekocht. Wat misschien nog wel een leuke vergoeding voor jou is: vraag of ze (omroep MAX) je naam nog even willen noemen in de eerst volgende uitzending als een soort rectificatie! Ben je in 1x beroemd bij heel bejaard Nederland :):)
    Maar zonder gekheid: het is dan ook een zeldzaam mooie foto! Perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. It must have felt strange to see your photo used like this. In one sense an honour, in another a shock, a feeling of theft. Beautiful photo!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hoi Marco,
    toch apart om op deze manier (niet netjes ) beroemt te worden.
    het is een prachtige foto en de eer ligt bij jou.
    lieve groet Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Great shot, but bad they didn't asked before using it..

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Nydelig bilde av uglen!!
    Ønsker deg ei god helg:))
    Hilsen fra Norge:))

    BeantwoordenVerwijderen
  44. I love owls, this picture of yours is absolutely fantastic!!! Great seeing your "shoot" on TV, but hey - what about some credit for taking it. Should have asked for your permission + given you picture credit. Quite unprofessional just finding a picture on the net and using it this way - they should know how things works regarding to issues like this!

    Love your owl though :)

    Groetjes,
    Eli Kristin

    BeantwoordenVerwijderen
  45. He Marco, bedankt voor je super leuke mailtje en complimenten. He wat gaaf van deze foto ik heb gelijk het filmpje even gekeken. Gaaf dat je foto zo goed in beeld was. Maar wat een schandalige manier ik had niet gedacht dat dat zo zou gaan. Het is dan ook een hele mooie foto met die mooie grote ogen maar echt fout dat ze het je niet gevraagd hebben zo zie me maar weer dat je uit moet kijken met je foto's. Ondertussen lekker ervan genieten :) gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen